مبارزە و تلاش برای لغو و امحای "شکنجە"

مبارزە و تلاش برای لغو و امحای "شکنجە" بە عنوان شرط آغازین و ضروری لغو مجازات اعدام؛
لێکن نکتەای کە در اینجا از دید این حقیر جای تأمل و انتقاد می باشد، کم توجهی و حتی شاید بتوان گفت کە بی توجهی فحالان مدنی و سیاسی و احزاب و گروههای سیاسی کردستان نسبت بە رفتار و اعمال ضدبشری و ضد اخلاقی و زبونانەی شکنجە است.
شکنجە، در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانە کە غالبا توسط سیستمهای فئودالی قرون وسطایی و بعضا در قالب و پوششی ریاکارانە و مدرن ، ادارە میشوند، از دیر باز موجود بودە و از سوی حاکمان خۆنریز و مستبد بە ویژە بە منظور کسب اقرار و اجبار مبارزان سیاسی و منتقدان بە اظهار ندامت و طلب عفو و استغفار تا بە امروز مورد توجە و اجرا بودە است.
شیوەهای شکنجە ی مدرن بعد از سقوط حکومت شاهنشاهی بە جانشین بر حقش یعنی جمهوری اسلامی رسید. ساواک کە مخفف"سازمان اطلاعات و امنیت کشور" بود، با مصادرەی انقلاب خلقهای ایران توسط روحانیون شیعە، بە واواک یعنی"وزارت اطلاعات و امنیت کشور" تبدیل شد. چرا کە تعداد فراوان مخالفان نظام و لزوم بە حداکثر رسانیدن خشونت و سرکوب در قالب سازمان موخود یعنی ساواک ممکن نبود و نیاز بە تشکیلات وسیع و عریض و طویلتری داشت.بشکنجە در عهد پهلوی هموارە مورد انکار و حاشا و تکذیب دستگاە سلطنت بودەاست. اما در جمهوری اسلامی شکنجە رنگی قانونی و حقوقی بە خود گرفت. بدین ترتیب کە مجازات بسیاری از جرایم را /بە وێژە در مورد آن دستە از جرایم کە هدف و انگیزەی مجرم، حکومت و بساط استبداد بود/ مجازاتهایی همچون شلاق و قطع دست راست و پای چپ و بالعکس و آویزان کردن زندە یا مردەی مجرم یا متهم بر دروازەی شهر و... قرا ر دادند کە همگی این مجازاتها در نظامهای حقوقی مدرن و جدید از مصداقهای "شکنجە" محسوب شدە و در قالب تعریف مجازاتهای حقوقی جدید نمی گنجد کە هدف از آنها امروزە دیگر بە جای ایراد درد و ضرب و جرح بە متهم و انتقام گرفتن از وی، بیشتر اصلاح و باز پروری مجرم و بازگرداندن وی بە جامعە و دیگر مصالح اجتماع بشری می باشد.
همچنین در مورد چرایم عمومی و غیر سیاسی مانند سرقت و زنا و ایراد صدمات و آسیبهای بدنی عمدی نیز قطع دست سارق و سنگسار و جلدو قطع عضو و... همگی از مصادیق بارز شکنجە و تجاوز سیستم حاکم بە تمامیت جسمی و روانی متهم یا مجرم می باشد.
آنچە در زندانها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی اسلامی. بر سر کسانی همچون "عباس معروفی" و "زهرا کاظمی و ستار بهشتی و... گذشت، نمونەهایی بودند کە توحش این رژیم در توصل و اعمال شکنجە را در شطح جهانی بە شیوەای رسمی و آشکار اثبات نمودەاند. متأسفانە قربانیان شکنجە در ساڵهای اخیر بە مانند اوایل روی کار آمدن این رژیم بر دیگر در کردستان افزایش فراوان یافتە و اعترافات و شواهد باطل و مدارک فاقد اعتبار حقوقی کە از این راە نامشروع و غیر انسانی کسب میشود، زمینەی صدور و اجرای حکم اعدام بستاری از مبارزان و متهمان پروندەهای بە ویژە سیاسی را فراهم آوردە است
شکنجە آن شیوەای از آزار و تألیم است کە قربانی، مرگ و اعدام بی درنگ خود را بر ادامە و اجرای آن ترجیح می دهد و در نهایت وی را وادار بە قبول اتهامات بی اساس واردە بر خود نمودە و مجبور بە اقرار بر علیە خویش و حتی بر علیە دوستان و آشنایانی می کند کە در بسیاری از موارد، فرد مورد شکنجە واقع شدە، تنها و تنها آنان را می شناسد و بە منظور رهایی از درد و آزار فراوان و غیر قابل تحمل ناشی از شکنجە، آنان را نیز شریک جرم انجام ناشدە و گناە ناکردەی خویش قرار می دهد. حال بگذریم از اینکە طبق همان قوانین قرون وسطائی خوە رژیم " اقرار و اعتراف هر کس فقط در مورد خود شخص اقرار کنندە مٶثر است و آثار و تبعات آن نباید بە دیگران سرایت دادە شود."
نهایتأ اینکە شاید اجبار و الزام رژیم بە اجرای اصل "سی و هشتم" قانون اساسی خویش، آسانتر و ممکن تر از الزام و اجبار این سیستم یاغی بین المللی بە لغو مجازات اعدام و نیز مقدمەای برای آن باشد.
بر اساس اصل سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، شکنجە و توصل بە آن برای گرفتن اقرار و شهادت و قسم و سوگند ممنوع و تمام اعترافات و اطلاعات کسب شدە از این راه نیز عیر معتبر و باطل است. و آمران و عاملان شکنجە نیز طبق همان اصل مذکور بایە محاکمە و مجازات شوند.
مقدمە و اساس لغو مجازات اعدام، در درجەی نخست لغو و امحای شکنجە است کە بستر و ابزار قانونی آن نیز در قوانین و متون شرعی، فقهی و مصوب خود رژیم موجود می باشد
مخالفت دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با مجازات اعدام

متن خبر یورونیوز به شرح زیر است که در آن اشاره ای به اعدام های سیاسی نشده است:
یک هیات پارلمانی اروپا برای دیدار و گفت و گو درباره برخی مسائل از جمله حقوق بشر در تهران به سر می برد.
حکم اعدام که در ایران قانونی است بحث اصلی ملاقاتی بوده که روز سه شنبه هفدهم دسامبر درباره مسائل حقوق بشر صورت گرفته است.
محمد جواد لاریجانی دییر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران می گوید که مایل است اصلاحاتی در قانون مجازات مرگ در ایران صورت بگیرد.
لاریجانی برای یورونیوز توضیح داد:« من به شخصه فکر می کنم ما باید درباره مجازات اعدام در مقابله با مجازاتهای مربوط به مواد مخدر، تجدید نظر کنیم و بجای آن باید یک کوشش دسته جمعی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر داشته باشیم.»
لاریجانی اضافه کرد:« جامعه اروپا می تواند بخشی از این همکاری دسته جمعی باشد.»
تاریا کرونبرگ نماینده فنلاندی اتحادیه اروپا در این هیات گفت:« فکر می کنم ایرانی ها فکر می کنند که فراتر از استانداردهای جهانی داوری می شوند و آنها بخاطر رفتاری مورد انتقاد قرار می گیرند که در کشورهای دیگر هم وجود دارد. ما به آنها اطمینان دادیم که اتحادیه اروپا از همه کشورها علیه مجازات اعدام انتقاد می کند، از آمریکا تا چین.»
در کنار قاچاق مواد مخدر، جنایت های دیگری نظیر قتل، تجاوز و آدم ربایی مشمول اعدام می شود.
بنابر گفته مرکز اسناد حقوق بشر ایران، امسال 400 نفر در ایران اعدام شده اند.
لە کەیسی مەولود ئافەندەوە بۆ حزبەکانی رۆژهەڵاتی کوردستان

یەکەم. ئەوان نایانەوێ داکۆکی لە هیچ کوردێک بکەن، ئەگەر ئەندامی ئەوان نەبێت، ئەو سیاسەتەشیان ئەوە دەسەلمێنێت کە ئەوان حزبی ئەندامەکانی
من بە حزبەکانی رۆژهەڵات دەڵێم. ئەگەر ئێوە بەجدی لەخەمی پاراستنی گیانی کورد و هاونیشتیمانیانی خۆتانن بەدەنگ بێن لە کەیسی مەولود ئافەند
دا هاتویکی خراپ بۆ نه وه ی نوێ
له وه ڵا تیک دا که ڕیبه ری شۆڕشه که ی فتوای ئه وه ی دا بێت،ئا ساییه ئه گه رله گه ڵ منداڵیکی ساوا ژیان پیک بێنیت و ته نا نه ت سیکسی له گه ڵ
...بکه یت خمینی له تعریل ولبسیره دا ده ڵی
کچیک که ٩ ساڵی ته واو نه کردبێت ،جا یز نییه سه ر جیی یی له گه ڵ بکه یت.به ڵا م بۆ خۆ ئرزا بوون ئا ساییه که له با وه شی که یت و ڕان به
. ڕانیه وه بخشینیت
له وه ڵا تی ئیمه دا ئه م دیارده یه بۆته نه ریتیکی یا سا یی و کا ری پیی ده کریت.تێکه ڵ بوونی مه زهه ب له گه ڵ یاسا و قا نوونی وه ڵا تیک د ا که
. دامه زرینه ره که ی نخۆشیکی ڕه وانی بێت .چه چا وه ڕوان ده کریت له دریژه ده رانی ڕیبازه که شی
.ئا سه واری ئه م جۆ ره تا ریف کردنه له ژن له نیو ئا یینی شیعه دا بی حوورمه تی کردنه به هه موو ما فه کا نی ژن و مندا ڵ له نیو کۆمه ڵگه دا
تا کوو ئیستا ش که س هه نگاوی جێدی بۆ هه ڵنه هیناوه ته وه ،بۆیه ڕۆژ به رۆژ مه سه له ی بی به ند و با ری وه کوو خۆ فرۆشی ئافرتانی ئیرانی به
.وه ڵاتانی عه ره بی، سیغه کردن و فه حشا له نا وخۆی ئیران دا کۆمه ڵگا ی ویرانتر کردووه
هه میشه گه ڕا وین له ڕیگه چآ ره یک که کۆتایی به م زووڵم و زۆری و بێ حوورمه تییه به کرامه تی ئنسانی بینین.به ڵام خۆ شما ن بووین به تا کیک
.که ببیته هۆی دریژه ده ری ئه م نه ریته و ڕا گرتنی داڕریژه رانی ئه م نه ریته نا مروڤا یتییه له گۆ مه ڵگا کمان دا
وه کوو تا ک مه بستم هه رئه وخه ڵکانه یه که ئه وله ویه ت ده ده ن به ده سه ڵاتیک که هه ر چه ند سا ڵ جاریک بۆ هه ڵفریواندنی خه ڵک کۆ مه
...ڵیک قه ول و به ڵینی ده ده ن و عومری ده سه ڵاتی خۆیان دریژتر ده که نه وه
...به هیوای ڕۆژیک به خه به ر بینه وه و کۆتای به و ده سه ڵاته چه په ڵه ی حاکما نی بی ویژدان و نه خۆ شی جنسی ئیران بینین
